Rozwój ręki dziecka
1. Wzmacnianie napięcia mięśniowego.
Tak tak drodzy rodzice prawidłowe napięcie mięśniowe ma wpływ na kształtowanie się prawidłowych wzorców ruchowych, co z kolei umożliwia dalszy postęp w procesie centralnej stabilizacji ciała i doskonalenie prawidłowej postawy. Prawidłowe napięcie jest niezbędne dla przyjęcia i utrzymania prawidłowej postawy w trakcie pracy stolikowej.
2. Rozwijanie sprawnosci obręczy barkowej.
Ćwiczenia wzmacniające i stabilizujące obręcz barkową to min. siłowanie się na obie ręce,
-
„taczka" dziecko chodzi na rękach, rodzic trzyma za nogi, czołganie się, rysowanie kół w powietrzu, rysowanie, malowanie na dużych płaszczyznach.
-
3. Ćwiczenia doskonalące ruchy przedramienia.
-
Ruchy przedramienia ćwiczymy podczas
-
wyklaskiwania rytmów ze zmianą ustawienia przedramienia, poprzez Grę w „łapki”, odbijanie jo-jo, czy zabawy ze sprężyną, wachlarzami pacynkami. Wszystkie te zabawy wymagające zmiany ustawienia przedramienia – dłoń wewnętrzną stroną raz w górze, a raz w dole.
-
4. Ćwiczenia usprawniające pracę nadgarstka
-
czyli zakręcanie/odkręcanie butelek, słoików,
-
wycinanie, przekręcanie„żarówek”,
-
gra na tamburynie, naśladowanie wycieraczek samochodowych, czy nakręcanie zabawek.
-
5. Usprawnianie paluszków.
-
Oto przykładowe ćwiczenia palców: zabawy paluszkowe znane z dzieciństwa (np. sroczka kaszkę warzyła),
-
zabawy z użyciem pacynek, zabawy w bierki, patyczki, nawlekanie korali, wydzieranie, lepienie, ugniatanie – wykorzystywanie do zabaw różnych mas (ciastolina, plastelina, masa solna).
-
6. Ćwiczenia wyrabiające prawidłowy trójpalcowy chwyt pisarski
-
to wydzieranie małych skrawków papieru,
-
zapinanie guzików, gra w bierki,
-
przypinanie spinaczy do bielizny, wkładanie kasztanów do butelki.w
-
7. Ćwiczenia grafomotoryczne:
-
układanie mozaiki, rysowaniem na dużych powierzchniach, rysowanie w lustrzanym odbiciu, rysowanie po śladzie, rysowanie linii, szlaczków, figur geometrycznych, kalkowanie przerysowywanie rysunków.
Literatura:
1) V.Maas, Uczenie się przez zmysły, Warszawa 1998
2) J.Cieszyńska, M.Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2007