Rozwój ręki dziecka

Czy dziecku, które nie chodzi będziemy kazali biec? Oczywiście że nie!
Dlaczego więc na siłę ustawiamy kredkę w ręce dziecka i wymagamy pisać w określony sposób jeśli dziecko nie jest na to gotowe? Rozwój ręki jest tak samo ważny jak rozwój układu ruchowego i trzeba go rozwijać stopniowo. Warto też wiedzieć, że na poszczególnych etapach rozwoju dziecko w różny sposób trzyma kredkę. Nie róbmy wiec nic na siłę, pozwólmy dziecku samemu chwycić kredkę i przejdzmy przez kolejne etapy stopniowo :) 
 
Jeśli natomiast potrzebujecie naszej pomocy to zapraszamy oczywiście na nasze zajęcia terapia ręki ✍️?‍♀️?
 
Od czego zacząć Terapię ręki? 
 

1. Wzmacnianie napięcia mięśniowego

 

Tak tak drodzy rodzice prawidłowe napięcie mięśniowe ma wpływ na kształtowanie się prawidłowych wzorców ruchowych, co z kolei umożliwia dalszy postęp w procesie centralnej stabilizacji ciała i doskonalenie prawidłowej postawy. Prawidłowe napięcie jest niezbędne dla przyjęcia i utrzymania prawidłowej postawy w trakcie pracy stolikowej.

 

2. Rozwijanie sprawnosci obręczy barkowej.

 

Ćwiczenia wzmacniające i stabilizujące obręcz barkową to min.  siłowanie się na obie ręce,

  • „taczka" dziecko chodzi na rękach, rodzic trzyma za nogi, czołganie się, rysowanie kół w powietrzu, rysowanie, malowanie na dużych płaszczyznach.

  • 3. Ćwiczenia doskonalące ruchy przedramienia

  • Ruchy przedramienia ćwiczymy podczas

  • wyklaskiwania rytmów ze zmianą ustawienia przedramienia, poprzez Grę w „łapki”, odbijanie jo-jo, czy zabawy ze sprężyną, wachlarzami pacynkami. Wszystkie te zabawy wymagające zmiany ustawienia przedramienia – dłoń wewnętrzną stroną raz w górze, a raz w dole.

  • 4. Ćwiczenia usprawniające pracę nadgarstka

  • czyli zakręcanie/odkręcanie butelek, słoików,

  • wycinanie, przekręcanie„żarówek”,

  • gra na tamburynie, naśladowanie wycieraczek samochodowych, czy nakręcanie zabawek. 

  • 5. Usprawnianie paluszków.

  • Oto przykładowe ćwiczenia palców: zabawy paluszkowe znane z dzieciństwa (np. sroczka kaszkę warzyła),

  • zabawy z użyciem pacynek, zabawy w bierki, patyczki, nawlekanie korali, wydzieranie, lepienie, ugniatanie – wykorzystywanie do zabaw różnych mas (ciastolina, plastelina, masa solna).

  • 6. Ćwiczenia wyrabiające prawidłowy trójpalcowy chwyt pisarski

  • to wydzieranie małych skrawków papieru,

  • zapinanie guzików, gra w bierki,

  • przypinanie spinaczy do bielizny, wkładanie kasztanów do butelki.w

  • 7. Ćwiczenia grafomotoryczne:

  • układanie mozaiki, rysowaniem na dużych powierzchniach, rysowanie w lustrzanym odbiciu, rysowanie po śladzie, rysowanie linii, szlaczków, figur geometrycznych, kalkowanie przerysowywanie rysunków.

 

Wiecej zabaw znajdziesz na Facebook Sensogracja

 

Literatura:

1) V.Maas, Uczenie się przez zmysły, Warszawa 1998

2) J.Cieszyńska, M.Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2007

 

prawidłowy chwyt